Вівторок, 21 Тра 2024, 10:54
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Пошук
Вхід на сайт
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 24
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Сайт вчителя математики та фізики Сосєдко Ольги Олександр...

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

ДОСВІД ГРОМАДЯНСЬКОГО ТА ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЧЕРЕЗ ОРГАНИ ШКІЛЬНОГО САМОВРЯДУВАННЯ

ДОСВІД ГРОМАДЯНСЬКОГО ТА ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЧЕРЕЗ ОРГАНИ ШКІЛЬНОГО САМОВРЯДУВАННЯ

 

О.О. Волошина

Україна, Харківська область, Лозівський район,

 загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Тихопілля

 

Для визначення методологічних засад сучасної системи громадянського та патріотичного виховання в Україні вагоме значення має педагогіка В. О. Сухомлинського. Адже він один із перших звернувся до громадянського виховання як до головної педагогічної проблеми. У 1970 році вийшла його книга «Народження громадянина», де формування громадянськості розглядається на основі людяності, гуманізму. Особливістю педагогіки В. Сухомлинського було виховання відповідальності молодої людини за свою землю, сім’ю, колектив, мову, традиції. Таким чином, на практиці його тлумачення Батьківщини звужувалося до батьківщини, де народився, виріс, до землі своїх батьків. Виховання громадянина-патріота свого народу сформулювалося у В. О. Сухомлинського таким чином: «Ставлення до ідеї Батьківщини як до священного і найдорожчого облагороджує всі людські почуття, зближує, ріднить людей, очищає душі від усього, що принижує її гідність» [3, с. 32].

Реалії сьогодення в нашій країні зумовили затвердження нового нормативного документу національно-патріотичного спрямування, а саме Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, що в свою чергу обумовило необхідність перегляду підходів у організації навчально-виховного процесу відповідно до завдань, які постають перед школою в світлі вимог нової Концепції. Вчителі нашого закладу успішно реалізують завдання національно-патріотичного виховання через органи шкільного самоврядування. Ми, керуючись поглядами та переконаннями великого педагога В.О. Сухомлинського, ставимо за мету виховання патріотів своєї держави, свідомих громадян, людей, які пам’ятають своє коріння й шанують пам'ять предків, громадян, які будуть готові в будь-який момент віддати своє життя за Батьківщину. Тож уже маємо певну систему та досвід роботи.

В школі діє шкільна дитяча організація – шкільний парламент «Обрій», що має свої статут і правила. На чолі шкільного парламенту стоїть Президент, якому підпорядковуються центри: «Знання», «Дозвілля», «Чистота і порядок», «Милосердя», «Юнпрес».

Лідери шкільного учнівського самоврядування, в свою чергу, є членами районної організації учнівського врядування - Малої ради Лозівської районної асоціації старшокласників «Стожари».

 Метою діяльності шкільного парламенту, зокрема є реалізація науково-пізнавального потенціалу освітніх галузей, використання пошукового краєзнавчого та місцевого матеріалу з метою піднесення ефективності навчально-виховного процесу, виховання юного громадянина України; виховання національної свідомості, соціальної активності особистості, любові до рідної землі, свого народу.  Девізом шкільної організації «Обрій» є слова: «Створити себе! Створити школу! Створити країну!»

Членами шкільного парламенту діти стають, починаючи з 6 класу. Об’єднання учнів 1-5 класів Країна Барвінкова – це країна наймолодших школярів віком від 6 до 10 років. Члени цієї організації – діти. Вони люблять Україну, готові прийти на допомогу людям, всі говорять правду, пам'ятають свої обов'язки, бадьорі, життєрадісні, сміливі, добре навчаються, займаються спортом, є друзями тварин і рослин. Об'єднання учнів 6-9 класів діє за програмою  «Сім криниць людяності». В основу моделі «Сім криниць людяності» закладено умови розвитку національних та загальнолюдських цінностей, які допомагають бути працьовитими, добрими, милосердними.

На шляху до людяності у пригоді  учням стають сім «криниць» (Криниця пам’яті, Криниця доброти, Криниця радості, Криниця-трудівниця, Зелена криниця, Криниця мудрості та Богатирська криниця), які допомагають реалізувати ціннісне ставлення  учнів до суспільства і держави, яке виявляється у патріотизмі, національній самосвідомості, правосвідомості, політичній культурі та міжетнічних відносинах, ціннісне ставлення до праці, навчання тощо. За кожним напрямком своєї діяльності («криницею») учні шкільного самоврядування ведуть фотоальбом. Результати діяльності шкільного парламенту висвітлюються на сторінках електронної газети «Школярик».

Напрями роботи шкільного парламенту «Обрій»:

 - "МОЯ ЗЕМЛЯ, ЗЕМЛЯ МОЇХ БАТЬКІВ" – історико-пізнавальний (вивчення історії українського козацтва, відродження військово-спортивного мистецтва, народних традицій).

- "ПІЗНАЙ СЕБЕ, СВІЙ РІДНИЙ КРАЙ, ВІН ЧАСТОЧКА ВКРАЇНИ" - екологічно-пізнавальний (вивчення екологічних особливостей свого регіону, представників тваринного і рослинного світу, які потребують захисту, природних багатств регіону тощо).

-"Я – ВОЛОНТЕР" - морально-етичний (виховання моральних якостей, милосердя, взаємодопомоги, толерантності).

- "МОЯ РОДИНА – УКРАЇНА" – краєзнавчо-народознавчий (вивчення історії, культури українського народу, традицій, звичаїв, обрядів рідного краю).

- "МИ -  МАЙБУТНЄ УКРАЇНИ" – патріотичний (виховання патріота, активного громадянина, господаря своєї землі, майбутнього працівника).

Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації [1, с. 4]. Тому наші учні із великим задоволенням беруть участь у волонтерських акціях «Допомога воїнам АТО» (2014 рік), «Зігрій солдата» (2014 рік), «Діти - дітям» (2015 рік) тощо, патріотичних акціях «Напиши листа солдату», «Оберіг солдату», привітання до свят. Діти з любов’ю та вірою в те, що їхні вироби піднімуть бойовий дух солдатів, подарують їм гарний настрій,  виготовляють обереги, поробки з природніх матеріалів, аплікації, писанки тощо. Причому до цих акцій діти залучають своїх батьків, рідних та знайомих. Вже стали традицією в нашій школі зустрічі із воїнами, що захищають нашу Батьківщину (організаторами таких зустрічей є саме лідери учнівського врядування).

Не забувають учні і про історичне минуле нашої Батьківщини, рідного краю. Так при школі діє музей історичної слави рідного краю, діяльністю якого опікується також шкільний парламент. В музеї самі учні готують та проводять тематичні екскурсії, готують нові експозиції (так нещодавно, наприклад, було оформлено нову експозицію, присвячену подіям в урочищі Бабин Яр 1941 року). Крім того, святим обов’язком для дітей є поздоровлення ветеранів Великої Вітчизняної війни зі святами, підготовка для них концертних програм (свята 9 травня, Дня визволення Лозівщини від німецько-фашистських загарбників, фестивалю патріотичної пісні тощо). Учні постійно слідкують за чистотою території, на якій встановлено пам’ятник загиблим воїнам.

Видатний педагог В. О. Сухомлинський вважав, що без усвідомлення величної ідеї Батьківщини людина не може бачити часточку своєї рідної Вітчизни у рідному селі, у рідному місті, вона не відчуває гарячої потреби щось зробити для звеличення України [2, с. 4]. Наші ж учні з цікавістю вивчають історію та природу рідного краю, часточки своєї Батьківщини. Це постійна участь учнів школи у Всеукраїнській краєзнавчій експедиції «Моя Батьківщина - Україна», Всеукраїнському юнацькому фестивалі «В об’єктиві натураліста», конкурсах «Юний дослідник», «Екооб’єктив», «Щедрість рідної землі», «Барви Слобожанщини» тощо. Учні-члени Малої академії наук в своїх роботах вже кілька років поспіль проводять дослідження саме в рідному селі Тихопілля та отримують дипломи переможців обласного етапу конкурсу.  Також діти кожного року беруть участь у військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»).

У книзі «Серце віддаю дітям» В. Сухомлинський зазначає: «Школа стає справжнім осередком культури лише тоді, коли в ній панують 4 культи: культ Батьківщини, культ людини, культ книжки і культ рідного слова». Знання рідної мови, любов і дбайливе ставлення до неї, вчений називає одним з найважливіших джерел патріотичних почуттів і громадянським обов’язком кожної людини [4, с.6]. Кожного року діти ретельно готуються до відзначення Дня української писемності та мови (9 листопада), Шевченківського тижня та тижня української мови та літератури. Кожного року все більше бажаючих прийняти участь у Всеукраїнській українознавчій грі «Соняшник» (2014 рік – більше 60 % від загальної кількості учнів школи).

В цьому році започатковано ще одну традицію – вітання всіх чоловіків із Днем захисника України. Члени шкільного парламенту «Обрій» на честь свята організували виставку малюнків-вітальних листівок для солдатів, що стоять на захисті нашої держави, а також для всіх чоловіків - майбутніх захисників України; підготували та провели урочисту лінійку «Герої нашого часу»; взяли участь у покладанні квітів до пам’ятника загиблим воїнам; Всеукраїнській акції «Браслет нескорених».

Таким чинам, досвід громадянського та патріотичного виховання через органи учнівського самоврядування, розглянутий у даній статті, можна вважати позитивним та таким, що реалізує завдання нової Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, а отже може бути взятим за приклад.

Література:

  1. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. [Електронний ресурс] : Web-сайт. – Міністерство освіти і науки України – К.: 2015. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/. – Назва з екрану.
  2. Кривенко О. Педагогічні ідеї В.О.Сухомлинського і національна школа // Сільське життя. — 2003. — 27 вересня. — C. 4.
  3.  Сухомлинський В.О. Народження громадянина / В.О. Сухомлинський // Т. 3. – К. : Радянська школа, 1977. – 433 с.
  4. Сухомлинська О.В. Цінності в історії розвитку школи в Україні: Цінності освіти і виховання: Наук.-метод. зб. / За заг. ред. Сухомлинської О.В. – К.: 1997.

 

 

 

 

  

Заявка учасника

 

Всеукраїнської науково-практичної конференції

 

«Професійна компетентність педагога як умова формування громадянськості та патріотизму учнівської молоді у полікультурному середовищі»

 

(5-6 листопада 2015 року)

 Прізвище, ім’я, по-батькові Волошина Ольга Олександрівна

Вчене звання, науковий ступінь    -

Посада заступник директора з навчально-виховної роботи

Назва навчального закладу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Тихопілля

Поштова адреса та індекс   Україна Харківська область Лозівський район

с. Надеждівка вул. Перемоги, буд. 111, 64680

Контактний телефон 0991923042 

Е-mаіl voa86@ukr.net

Назва матеріалів «Досвід громадянського та патріотичного виховання учнівської молоді через органи шкільного самоврядування»

 

 

 

 

 

 

               

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Ольчик (06 Лис 2015) | Автор: Волошина О.О. E W
Переглядів: 902 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar